Sodexo en Eneco winnaars Gouden Dienblad 2012

Sodexo en Eneco winnaars Gouden Dienblad 2012
31/10/2012 koffieTcacao

Op duizenden bedrijfslocaties worden deze week Fairtrade acties georganiseerd

Sodexo, de grootste cateraar van Nederland, en Eneco, het Rotterdamse energiebedrijf, zijn de winnaars van de Fairtrade@Work campagne 2012. De campagne heeft tot doel om het gebruik van Fairtrade producten op het werk te stimuleren, en werd dit jaar voor de derde keer georganiseerd door Stichting Max Havelaar. Gisteren ontvingen de winnaars het ‘Gouden Dienblad 2012’ een eervolle prijs die het duurzame karakter van de bedrijfsvoering benadrukt.

Om het belang van Fairtrade producten onder de aandacht te brengen riep Stichting Max Havelaar bedrijven op om een originele Fairtrade activiteit op het werk te organiseren. Aan deze oproep is flink gehoor gegeven. Op duizenden bedrijfslocaties vinden deze week activiteiten plaats, uiteenlopend van een koffiebreak tot complete lunch waarbij Fairtrade producten centraal staan.

Fairtrade op het werk
Een vakjury, bestaande uit Martine Zuil (hoofdredacteur Misset Catering) en Suzanne van der Pijll (Schuttelaar & Partners), beoordeelde de inzendingen op basis van de volgende criteria: originaliteit, aantal gebruikte Fairtrade producten en de bijdrage aan bewustwording onder werknemers. De winnaars blonken uit binnen deze criteria. Cateraar Sodexo introduceerde het eerste Fairtrade broodje ooit gemaakt van onder meer Fairtrade quinoa en ontwikkelde een reeks materialen waaronder Fairtrade receptkaartjes om zijn gasten te inspireren. De 2300 medewerkers van Eneco kunnen iedere dag genieten van goede Fairtrade koffie op het werk. Om het belang van Fairtrade over te brengen toont de energieleverancier de komende periode een speciale koffiefilm aan zijn medewerkers in de espressobar en bij alle koffieautomaten. Ook wordt er deze week dagelijks een wisselend gerecht geserveerd in het bedrijfsrestaurant bereid met Fairtrade ingrediënten.

Gouden Dienblad 2012
Het ‘Gouden Dienblad’ werd voor het derde jaar uitgereikt. “Deze eervolle onderscheiding geeft aan dat bedrijven duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Dat begint in de eigen organisatie, onder andere met het serveren van Fairtrade producten op het werk”, aldus Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar.

De Fairtrade@Work campagne is een initiatief van Stichting Max Havelaar en wordt mede mogelijk gemaakt door Oxfam Novib. Voor meer informatie over Fairtrade ga naar www.maxhavelaar.nl en www.fairtradeatwork.nl

X
0 Shares
Share
Pin