Nestle onderzoekt koffieconsumptie

Nestle onderzoekt koffieconsumptie
17/11/2014 de redactie

In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt minder koffie gedronken dan in de rest van Nederland. In de drie grootste steden van Nederland heeft koffie een aandeel van 18% terwijl in de rest van Nederland bijna een kwart (23%) van alle drankjes koffie is aldus het onderzoek van Nestlé.

Het relatief jonge publiek in de grote stad staat meer open voor andere type drankjes of koffievariaties dan mensen uit de provincie. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar drinkgedrag van voedingsmiddelenconcern Nestlé, gehouden onder 2.000 Nederlanders die samen zo’n 27.000 drinkmomenten registreerden.

Afwijkend drinkgedrag

In de 3 grootste steden van NL wordt er dus 5% minder koffie gedronken dan in andere delen van het land. In plaats van koffie drinkt men in de grote stad meer andere drankjes zoals sap, alcohol, frisdranken en zuivel. Ook binnen de koffieconsumptie zien we in grote steden dat er meer variatie gedronken wordt zoals cappuccino, latte macchiato en espresso aldus Nestlé. Noord-Nederland drink het meeste koffie (28%).

Drie grote steden 18%
West-Nederland 24%
Noord-Nederland 28%
Oost-Nederland 23%
Zuid-Nederland 24%
Heel Nederland 23%

Tabel 1 Percentage koffie per regio

De smaak van jongeren

De verschillende type drankjes die in grote steden meer worden gedronken ligt aan de jonge groep consumenten. Zij zijn bereidt verschillende drankjes zoals frisdranken en energydranken uit te proberen. Ze zijn hun smaak nog aan het vormen en drinken meer variaties om te beoordelen wat ze het lekkerst vinden. Sowieso lopen jongeren meestal voorop met trends, ook binnen voeding en dranken. Een goed voorbeeld is de recent geïntroduceerde Chai Tea Latte, een exotische thee die je ‘instant’ klaar maakt.

Over het onderzoek
De deelnemers aan het onderzoek hielden de drinkmomenten inclusief kraanwater van één dag bij en registreerden dit online. Om respondentvermoeidheid (respondent fatigue) tegen te gaan registreerden respondenten niet meer dan 10 gebeurtenissen. Het veldwerk werd gespreid om zowel weekdagen en weekenden te dekken. Aanvullend werden er interviews uitgevoerd. In totaal werden 26.878 drinkmomenten geregistreerd.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

X