Nespresso lanceert gerijpte koffie!

Nespresso lanceert gerijpte koffie!
16/01/2017 koffieTcacao
In koffie, product
gerijpte koffie

Met de Selection Vintage 2014 trekt Nespresso de stoute schoenen aan. Drie jaar lang onderzoek leidde naar deze eerste gerijpte koffie.   

Traditioneel begon het rijpen van koffie in de 17e eeuw, toen koffie uit Indonesië naar Europa kwam in schepen die maandenlang onderweg waren. In het ruim werden de koffiebonen blootgesteld aan de zeelucht en het zoute zeewater. Later werden de bonen gedroogd in de zon, waardoor de smaak van de koffie veranderde. Het kwam ook voor dat de groene koffie eerst tijdelijk werd opgeslagen, in afwachting van een volgend schip dat naar Europa zou zeilen. Gedurende deze opslagperiode onderging de koffie veel temperatuur- en lichtwisselingen. Zo veranderde de fysieke structuur van de koffiebonen en daardoor ook het aromaprofiel van de koffie.
Deze eeuwenoude bevindingen inspireerde Nespresso om koffie op een innovatieve manier te laten rijpen en zo de aroma’s te laten evolueren.

Gerijpte koffie, hoe doe je dat?

Met deze limited edition kiest het koffiemerk duidelijk voor een andere koers. Normaal gesproken wordt groene koffie zo snel mogelijk gebrand om te voorkomen dat deze oud wordt, en hierdoor na branding een wat muffe smaak kan krijgen.
Net als kaas, vlees en azijn zijn volgens Nespresso ook koffiebonen heel geschikt om vakkundig te laten rijpen.
Voor de Selection Vintage 2014 koos Nespresso voor een 100% Arabica-variëteit, die op grote hoogte groeit in de Colombiaanse hooglanden. Deze groene koffiebonen zijn vervolgens gerijpt in een opslag in Colombia dichtbij de evenaar, op een hoogte van bijna 3.700 meter. Hier is de lucht koud en de luchtdruk laag. Het vocht in de lucht kristalliseert in plaats van te worden opgenomen door de koffiebonen. Temperatuur, licht en luchtdruk worden gecontroleerd en de zakken koffie worden regelmatig gedraaid.

Het resultaat.

Ruurd Neurink, Nespresso’s koffie-expert, is trots op het resultaat: “Met deze bijzondere limited edition hebben we rijping, een concept dat heel bekend is in de voedsel- en drankenindustrie, toegepast op koffie. Door het creëren van de ideale opslagcondities hebben we het vervolgens mogelijk gemaakt om met jarenlange rijping smaak te winnen en de fijne aroma’s volledig tot uiting te laten komen. Het resultaat is een unieke espresso met een bijzonder aromatisch profiel van elegante houttonen en zachte fruitaccenten, evenals een soepele, fluweelzachte textuur.”

De Selection Vintage 2014 is vanaf nu verkrijgbaar in de Nespresso Boutique en via de website

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

X