KoffieQuote 40

KoffieQuote 40
14/06/2016 koffieTcacao
In koffie
koffiequote 40

In onze maart editie presenteerden wij met trots de lijst der lijsten op koffiegebied. Voordat we jullie wegblazen met onze zomer-editie willen we nog even deze koffie-toppers onder de aandacht brengen. Heb je vorig nummer niet kunnen bemachtigen of is alles weer weggezakt? Hier is de KoffieQuote 40; in zijn geheel online! 

In deze KoffieQuote 40 staan de meest invloedrijke professionals van het Nederlands koffielandschap. De lijst is opgesteld door strategisch marktonderzoeker Allegra, die jaarlijks een Global Leaders List maakt. Speciaal voor ons is er nu ook een Hollandse editie, die bedrijfsmatig de zaken op een rij zet, maar ook oog heeft voor invloed op de industrie en manier van leidinggeven. We vroegen de winnaars daarnaast naar hun gouden business-regels, grote voorbeelden en prestaties.

1. PIERRE LAUBIES – JACOBS DOUWE EGBERTS
Oui oui, de lijst wordt aan- gevoerd door een Fransman. Pierre Laubies is de topman van de joint venture tussen Mondelez en D.E Master- blenders, met meer dan vijf miljard omzet het op twee na grootste koffiebedrijf ter wereld. Laubies kent het bedrijfsleven als zijn broekzak. Hiervoor was hij twintig jaar lang topman bij Mars. Onder Laubies kreeg D.E zijn Hollandse naam weer terug.

2. FRANK WUBBEN – STARBUCKS COFFEE
Frank Wubben is vice-president van de Amerikaanse koffieketen Starbucks en heeft sinds 2013 in Europa de verantwoordelijkheid over het bedrijf dat ooit de term ‘barista’ introduceerde. Het team staat bij de pragmatische Wubben hoog in het vaandel. Bij het invullen van zijn gouden business-regels, vult hij op 1, 2 en 3 ‘het team’ in. “No team, no glory.”

3. MARK RUIJGROK – NESTLÉ NESPRESSO
In 2012 lag de focus van Mark Ruijgrok, de market director van Nespresso, op de beleving in de boutiques en service voor Nespresso– fans. Nu verlegt hij die focus door intensiever in te zetten op kwaliteit en (duurzame) herkomst van koffiebonen. Hij hamert in zijn gouden regels op duurzaamheid en kwaliteit en wijst Chris Wille, het hoofd van het Sustainable Agriculture Network, aan als een leider die hij bewondert.

4. KAY VAN AKEN – AHOLD COFFEE COMPANY
Kay van Aken is global leader op het gebied van het Hollandse filterbakkie. Tot vorig jaar werkte hij bij D.E Masterblenders, waar hij zich ook bezighield met de marketing van Pickwick. Na twaalf jaar trad hij vorig jaar april aan als commercieel directeur van Ahold Coffee Company, de brander die naast het welbekende Perla ook brandt voor de huismerken van andere grote supermarkten.

5. HENK LANGKEMPER – ESPRESSO SERVICE WEST
Als iemand de revolutie in koffie van dichtbij heeft meegemaakt, dan is het Henk Langkemper wel. In 1986 begon hij bij Van Eembergen, waarna hij in 1990 startte als importeur van espressomachines onder de noemer Espresso Service West. Marcello Zanesi van La Marzocco is zijn voorbeeld, want “zonder hem zou de koffiewereld een hele andere zijn”. Hij is er dan ook ongelooflijk trots op Zanessi’s parels te mogen verkopen. Langkempers gouden regel 1: “Hard werken.” Regel 2: “Vergeet de familie niet.” En als derde: “Zoek elke dag een nieuwe uitdaging.”

6. KEES VAN DER WESTEN – ESPRESSONISTIC WORKS
Kees van der Westen is de man die laat zien dat de scheidslijn tussen kunst en vormgeving flinterdun kan zijn. Hij verkocht zijn eerste espressomachine tijdens een expositie op school. In de eerste vijf jaar van zijn loopbaan lag de focus vooral op het bouwen van het ene uitzinnige werk na het andere. In de 25 jaar die daarop volgen, lijkt de focus van Van der Westen te verschuiven naar de ultieme uitvoering van zijn machines.

7. WILLEM HUISMAN – BRITA
Deze directeur sales bij Brita verdiende in zijn studententijd bij als afwasser in een sterrenrestaurant. Inmiddels vervuilt hij het water niet meer, maar zuivert hij het. Met succes. Willem Huisman toonde via het aanzienlijke smaakverschil een groot-afnemer aan wat gefilterd water voor koffie kan doen. “En zo,” aldus die klant, “leerde Willem ons hoe je waterfilters verkoopt.” Het moge duidelijk zijn: Huisman voelt zich als een vis in gefilterd water.

8. SANDER DE VOS – PELICAN ROUGE COFFEE ROASTERS
Sander de Vos begon tien jaar geleden bij de Roode Pelikaan, om drie jaar later binnen het bedrijf een uitstapje te maken naar Intercontinental Coffee Services. In november 2014 veranderde de Roode Pelikaan zijn naam in Pelican Rouge, om het merk internationaal te kunnen laden. Inmiddels bekleedt hij een half jaar de functie van director production & supply.

9. JASPER UHLENBUSCH – COFFEECOMPANY
Tijdens zijn studie Communicatie begon Jasper Uhlenbusch in 1998 als barista bij Coffeecompany. In no-time klom hij op tot storemanager van verschillende locaties en ze e hij interne baristatrainingen en -kampioenschappen op. “Stoppen op je hoogtepunt”, dacht hij, waarna hij de overstap naar grafisch ontwerper maakte. Om er vervolgens na drie jaar achter te komen dat zijn hoogtepunt bij Coffeecompany nog wel een stukje hoger kon. Sinds 2006 is hij onderdeel van het managemen eam en houdt hij zich bezig met branding – van het merk, niet van de koffie. Sinds 2011 koopt deze merkmeester ook de groene koffie in.

10. MIKKEL LÉVELT – SIMON LÉVELT
De top 10 wordt afgesloten met een vrouw. Mikkel Lévelt is de zesde generatie in het familiebedrijf en de eerste vrouw die er de scepter zwaait. Dat was eigenlijk niet haar plan. Ze studeerde pedagogiek en werkte daarnaast in een van de Amsterdamse familiezaken. Daar ontwikkelde ze een echte liefde voor koffie en thee. Inmiddels is ze dertien jaar directeur samen met Rob Sikkema, want “met zijn tweeën is leuker dan alleen.”

11. MENNO SIMONS – TRABOCCA
“Er is meer in het leven dan koffie”, gee Menno Simons op als favoriet citaat. Misschien is dat ook de reden dat zijn bedrijf een school bouwt in Oromia, Ethopië. De begeesterde Simons startte twee zaken: koffiebrander Bocca Coffee en koffie-inkoper Trabocca. Simons is van grote invloed geweest op de wereldwijde introductie van de Ethiopische sidamo. Nu is hij een van de meest bepalende inkopers voor de specialty branders in Nederland. Met Bocca, de branderij van Menno en zijn broer (nr. 23), als belangrijke afnemer natuurlijk.

12. PETER VAN EIJL EN JONATHAN TEOH – DOPPIO
Peter Van Eijl startte in 2007 (toen 23 jaar!) tijdens zijn studie een koffiezaak in Groningen. Hij bundelde zijn krachten met Jonathan Teoh, die de sectie food op zich nam. Eén jaar later al werd Doppio door het AD benoemd tot beste koffiebar in Nederland. Inmiddels is Doppio een succesvolle franchiseformule met ruim 25 zaken. Van Eijl gee zijn franchisenemers gratis de waardevolle data van zijn winkels, zodat ze kunnen inspelen op trends. “Regeren is vooruitzien”, aldus Van Eijl.

13. WOUTER JANSEN VAN VELSEN – MOCCA D’OR
In 2010 neemt Wouter Jansen van Velsen het bedrijf Algra over en verandert de naam
in Mocca d’Or. “Do what you’re great at”, citeert Jansen zijn voorbeeld Steve Jobs. Verkopen is datgene wat
deze voormalig salesman van Unilever goed kan. Mocca d’Or groeide vanaf zijn overname met zo’n 30 procent. Branden laat hij over aan zijn medewerkers. “Er zijn heel veel dingen die zij beter kunnen dan ik, koffiebranden bijvoorbeeld.”

14. HAN DE GROOT – UTZ CERTIFIED
Han de Groot is de executive director van UTZ, het grootste en snelst groeiende label voor duurzame koffie sinds 2012. Afgestudeerd in Wageningen, werkte hij twaalf jaar voor Oxfam Novib. Gevraagd naar zijn lijfspreuk speelt hij de beroemde paragraaf Our Fear van Marianne Willemson door, dat eindigt met ‘Your playing small does not serve the world’. Dat verklaart de verdubbeling van het aantal duurzame bulkgoederen met UTZ-certificaat sinds De Groot er werkzaam is.

15. WILFRED GIESEN – GIESEN
Giesens familiebedrijf maakte na vij ien jaar de omslag van metaalbewerking naar branders. Tien jaar later is de fabriek flink uitgedijd. Geen light bulb conspiracy voor de nuchtere Ulftenaar Wilfred Giesen. “De basis van je machine moet gewoon zo degelijk zijn dat die vijftig jaar mee kan, en na restauratie nog eens vijftig jaar.”

16. HANS TIETEMA – KALDI
Via een recreatiecentrum, een partyrestaurant, het Poppenspelmuseum en het spiritueel centrum Oibibio naar een eigen koffie- en theespeciaalzaak in Zwolle. Misschien een bijzondere weg voor buitenstaanders, voor Hans Tietema stond vanaf het begin van zijn carrière al vast dat hij ooit een eigen zaak zou openen. “Een idee wordt niet zomaar een plan, een winkel niet zomaar een keten”, zei hij bij zijn tienjarig bestaan. Kaldi telt inmiddels 32 vestigingen.

17. EEF VAN ELSBERG – PHILIPS
Hij is al meer dan twintig jaar een belangrijke speler bij Philips en maakte in 2014 de overstap van tandenborstels naar koffie. Hoewel koffiedrinken direct na het tandenpoetsen niet aan te raden is, pakte het bij Eef van Elsberg vrij goed uit.

18. RONALD BAKKER – BAGELS & BEANS
Een gitarist wordt verliefd op een horecavrouw, koopt met haar een restaurant, heeft geen geld voor een kok, gaat koken, doet inspiratie op en opent in 1996 een koffie- en bagelzaak aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam. En ze leefden nog lang en succesvol. Twintig jaar later telt Bagels & Beans maar liefst 61 filialen in Nederland. Dit jaar komen er nog eens tien bij.

19. KOEN MORSHUIS – SMIT & DORLAS KOFFIEBRANDERS
Koen Morshuis is sinds augustus 2015 algemeen directeur van Smit & Dorlas. Daarvoor werkte hij vijftien jaar voor Heineken. Op omvang wint Heineken: 81.000 tegen 110 werknemers. Maar op historie wint Smit Dorlas. In 1822 reed de eerste bakfiets door de Amsterdamse straten om de professionele klanten elke dag van bonen te voorzien. ‘Pas’ 44 jaar later opende het grootste biermerk van Nederland in diezelfde stad een brouwerij.

20. BAREND BOOT – BOOT KOFFIE
In de jaren zeventig bracht Jacob Boot iets naar Nederland dat voor die tijd behoorlijk exotisch was: single estate koffie van 100 procent arabica. De naam van zijn bedrijf was – toen ook nog heel exotisch – in het Engels: The Golden Coffee Box. Zonen Barend en Willem nemen in 1993 de zaak over, verruilen uiteindelijk de exotische naam voor authenticiteit en gaan verder onder de naam Boot Koffie. Kwaliteitscontrole staat nog immer bovenaan binnen dit familiebedrijf. De Nederlandse cup-koning, Yoeri Joosten, leerde het vak bij Boot.

21. BAS BURGHOORN – SINGLE ESTATE COFFEE
Een koffieboer niet ver van São Paulo wakkerde zijn liefde voor de zwarte glorie aan. Negen jaar geleden kwam Bas Burghoorn naar Single Estate Coffee. De branders hadden – en hebben -aandacht voor de hele keten, van boer tot barista. Burghoorns gouden regels: “Passie eerst, de rest volgt vanzelf.” En: “Wees niet bang voor verandering.” Niet zo gek, als je weet dat hij hiervoor een sales consultant was in de software-industrie.

22. ALBERT BERGHOF – MAISON BLANCHE DAEL
Albert Berghof werkte als accountmanager voor Mediaware, voordat hij in 1998 compagnon werd van zijn vader bij Maison Blanche Dael, 140 jaar geleden opgezet als ‘winkel in koloniale waren’. Eenmaal gesetteld startte Berghof de Coffeelovers- keten, bevoorraad door de Maastrichtse koffiewinkel aan de Wolfstraat. Zijn latte machiato’s, cheesecakes en cappuccino’s zijn een hit in het zuiden. “Ken je kwaliteiten, en blijf daarbij”, aldus Berghof.

23. TEWIS SIMONS – BOCCA
Na zijn studie communicatie in Amsterdam vertrok Tewis Simons naar Malawi om te werken als safarigids. Eenmaal terug stapte hij in Bocca, het schip van zijn broer. Samen werkten ze aan wat een van de grootste specialty-branders van Nederland werd. In 2014 werd Bocca bekroond als Best Artisan Coffee Roaster van Europa. Achterover leunen? Absoluut niet. Tewis en Menno star en in november vorig jaar Bocca Store, een koffiebar annex trainingscentrum annex Boccawinkel.

24. PETER D’ANGREMOND – MAX HAVELAAR
Sinds 2009 is Peter d’Angremond directeur van Max Havelaar, het keurmerk dat is vernoemd naar de roman van Multatuli, over een man die ageert tegen het corrupte regeringssysteem van Nederlands-Indië. D’Angremond: “Alles begint met een minimumprijs voor kleine boeren en producenten. Want als je zeker bent van inkomen, pas dan kun je echt investeren in je toekomst.”

 

25. MARC KLUIJVER – KOFFIETCACAO MAGAZINE
Op nummer 25 vinden we onze eigen uitgever. Marc Kluijver leerde het vak in de regionale glossy-wereld van Peter Eemsing, die nog immer zijn mentor is. Na zes jaar zette Kluijver zijn eigen magazine op. Het idee voor koffieTcacao magazine ontstond tijdens een gesprek met vrienden met een eigen koffiebar, die behoefte hadden aan waardevolle en leuke informatie over hun vakgebied. Nu, drie jaar later, bekleedt KTC een positie van flink formaat in de industrie en weet het magazine ook heel wat consumenten te bekoren.

26. MONIEK SMIT – SMIT PRINS AMSTERDAM AGENCY
Eindelijk weer een vrouw in de lijst. En niet zomaar eentje. Moniek Smit startte haar carrière in 2001 als barista en haalde in 2002 de finale van het eerste SCAE baristakampioenschap. Anno 2016 surft ze nog steeds over de koffiegolven, zoals ze het zelf noemt, als zelfstandig koffieconsultant en -trainer. Ze begeleidde Bazar Coffee & Tea en Alproccino bij hun eerste stappen in de Beneluxmarkt.

27. TOM DOUQUÉ – DOUQUÉ GROUP
Tom Douqué is de vierde generatie in dit familiebedrijf, opgericht in 1895. Douqué begon vijftig jaar geleden als groene koffie-inkoper. Als directeur plaatste hij het familiebedrijf onder de Douqué Group en kocht hij maar liefst vier internationale koffietraders en een koffiefabriek in Colombia op.

28. PETER DE KONING – ROYAL FRIESLAND CAMPINA
Sinds februari van dit jaar is Peter de Koning bedrijfsmanager van Friesland Campina Foodservice, waar hij eerder verantwoordelijk was voor de introductie van Lipton Ice Tea, Chocomel Hot en de Lattiz, de machine die met een druk op de knop melkschuim fabriceert. Zijn gouden regels voor succes: vasthouden aan een plan, niet zeggen maar doen en, last but not least, niet alleen passie hebben voor het product, maar ook voor de markt.

29. RICHARD SCHUKKINK – ITC ACADEMY
“Sommige mensen geloven niet in helden. Zij hebben mijn vader nog nooit ontmoet.” Aldus Linde Schukkink, de trotse dochter van nummer 29. Richard Schukkink werkte in de jaren negentig als psycholoog en startte in 1994 de International Tea & Coffee Academy, met als rode draad ‘spelenderwijs leren’ en ‘al je kennis delen’. Met zijn achtergrond kon hij het vast weten. En inderdaad: 22 jaar later is ITC Academy nog steeds een belangrijke speler op het gebied van koffie- en theetrainingen en consultancy.

30. LEON ZAAL – GREENCOF
Leon Zaal adopteert groene bonen uit de hele wereld, maar zijn liefste kinderen zijn toch wel de raja-variëteiten uit Indonesië. Samen met zijn leverancier ontwikkelde hij een honey processed uit Sumatra, die door Heineken werd uitgekozen als eerste 1616 Limited Edition Single Origin en door Koffiejuffrouw- lezers tot Koffie van het Jaar 2014 werd bekroond. Een verdiende dertigste plaats voor deze koffiekoper die zijn miljoenenbedrijf from scratch opbouwde.

31. BART VAN DEN NIEUWENHOF – LA PLACE
Bart van den Nieuwenhof begon bij C&A als trainee en kwam uiteindelijk via Hunkemöller uit bij het enige gezonde kind van V&D: La Place. Supermarktketen Jumbo zou meer geld hebben betaald voor La Place dan de hele V&D bij elkaar waard is. Knap staaltje naamsbehoud en bedrijfsopbouw van de man die in 2015 in de Top 10 Beste Marketingprofessionals van Nederland stond.

32. GERT KORTEWEG – ILLY
Hij startte als afwashulp, werkte daarna als baliemedewerker in de verzekeringswereld en werd in 1985 kwaliteitsinspecteur bij illy. Hij zette vervolgens de verkoop uit in Europa en kreeg zelfs de stugge filterkoffie- drinkende Belg aan de Italiaanse klassieker. In 2005 werd hij algemeen directeur bij illy Nederland. Zijn leidraad? “Geniet nooit met mate.”

 

33. LAMMERT BROUWERS – BRANDMEESTER’S
Ernesto Illy is zijn voorbeeld, omdat hij “de eerste persoon was die inzag dat kennis delen je marktaandeel zal laten stijgen.” Kennisdeling van de klassiekers kon Lammert Brouwers overigens goed gebruiken toen hij in 1994 een van de eerste microbranderijen in Nederland startte. Inmiddels hee Brandmeester’s verschillende vestigingen en branden ze 15 verschillende specialty koffies.

34. ROSE VAN ASTEN EN LIESBETH SLEIJSTER – COCOON COFFEE
Tien jaar geleden leerden Rose van Asten en Liesbeth Sleijster elkaar kennen als barista’s in café De Blonde Pater in Nijmegen. Sindsdien zijn ze onafscheidelijk. De dames, beide Nederlands SCAE-winnaar én bestuurslid, startte in 2008 Cocoon Coffee en zijn inmiddels toonaangevend in gecertificeerde barista- trainingen. Daarnaast geven ze advies en branden ze bijzondere partijen koffie op hun 6 kg- brander, die ze verkopen via de eigen webshop.

35. JOOST LEOPOLD – LEOPOLD KOFFIESCHOOL
Een barista die getraind is door de Leopold Koffieschool kun je herkennen aan de speciale manier van tampen, de Leopold shuffle. Alsof het een trucje is dat hij heeft geleerd op de Utrechtse theaterschool waar hij afstudeerde en daarna als docent drama aan de slag ging. Toen hij na vijf jaar de overstap maakte naar Boot Koffie, werd hij op slag verliefd op het zwarte goud. In 2010 besloot hij zijn skills te combineren: lesgeven in koffie. Twee jaar later werd dit zijn fulltime job.

36. AUDREY CEUPPENS – COFFEE CONNECTION
Audrey Ceuppens zette voor Nespresso de afdeling Food Service op in de Verenigde Staten. Sinds september 2014 werkt ze voor Heineken als portfolio manager van Coffee Connection (hieronder valt onder andere Bazar Coffee & Tea). Ze is met haar 28 jaar nog een jonkie, maar heeft flink wat in haar mars. Ook op sportief gebied overigens. Gedurende haar studie economie in Brussel nam Heuppens deel aan internationale tenniscompetities.

37. RICK WOERTMAN – ESPRESSOFABRIEK
Rick Woertman ze e meer dan tien jaar geleden de Espressofabriek op in de Westergasfabriek. Niet veel later opende hij een tweede vestiging in IJburg. Allegra beloonde in 2013 de Espressofabriek met een derde plek als Beste Onafhankelijke Koffiebar in Europa. In 2012 maakte Woertman zijn bedrijfsnaam waar, met de opening van een branderij. “I love it when a plan comes together”, is Woertmans favoriete quote van The A-Teams Colonel John ‘Hannibal’ Smith.

38. INA TEN DONKELAAR – MOCCAMASTER
Tot zeven jaar geleden was de Moccamaster niet te koop, je kon het apparaat alleen maar sparen. Voor 27.800 D.E- koffiepunten had je er een in huis. In 1969 waren de eerste 150.000 bestelde exemplaren al uitgeleverd en werden er nog 650.000 exemplaren door Douwe Egberts bijbesteld. Ina ten Donkelaar is de managing director die opereert aan de zijde van Moccamaster- ontwikkelaar Gerard-Clement Smit, die de tachtig inmiddels ruim is gepasseerd.

39. MAARTEN VAN DER JAGT – GIRAFFE COFFEE
Maarten van der Jagt schreef in de jaren negentig een korte novelle over de bereiding van een espresso. Een verademing voor de branders, die met lede ogen aanzagen hoe er maar wat werd aangerommeld in de horeca. Van der Jagt specialiseerde zich lange tijd als enige freelance journalist in koffie, met ook koffieTcacao als opdrachtgever. In 2013 besloot hij niet alleen maar te schrijven hoe het moet, maar het ook zelf te doen. In Rotterdam en omstreken zijn de kraftpapieren zakken van Giraffe Coffee inmiddels een begrip.

40. BJÖRN AARTS – DUTCH BARISTA COFFEE
Toen Björn Aarts erachter kwam dat de koffieketen uitermate geschikt is voor mensen die altijd een nieuwe uitdaging nodig hebben (lees: hijzelf), startte Björn met het geven van koffieworkshops en het opzetten van zijn eigen koffielabel. De volledige keten is nog steeds zijn werkgebied. Van sourcing op de plantages tot groene koffie roosteren tot het trainen van professionals: Björn Aarts is een pracht van een hekkensluiter.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

X