In 5 maanden je koffiezaak of project op de kaart!

In 5 maanden je koffiezaak of project op de kaart!
09/09/2014 de redactie
In evenementen, koffie

In 5 maanden je koffiezaak of project op de kaart!

De afgelopen 15 jaar is de koffiemarkt sterk ontwikkeld. Van koffiepads tot specialty coffee: de markt is opnieuw verdeeld en biedt nieuwe mogelijkheden. Slimme ondernemers pakken hun kans en starten vernieuwende bedrijven en concepten in de koffiemarkt.

Maandelijks nieuwe koffiebars in Nederland

Het meest zichtbare voorbeeld van de vernieuwing zijn de specialty koffiebars.
Zowel het aantal onafhankelijke bars zoals White Label CoffeeBack to Black en Rum Baba (Amsterdam) als nieuwe vestigingen van franchise formules zoals Doppio Espresso en Bagels&Beans nemen in rap tempo toe.

Nieuwe kansen in de koffiemarkt

De grootste groei van het aantal nieuwe koffiebedrijven is te danken aan bedrijven en ondernemers die niet altijd zichtbaar zijn. Dit zijn nieuwe koffiebranderijen, barista-services, (mobiele) koffiecateraars, adviesbureaus, koffietraining bureaus, koffieblogs, koffie-abonnementen, koffie-apps….
Voorbeelden hiervan zijn: ITC AcademyLeopold Koffieschool (koffie-opleidingsinstituten), Barista Company en Independent Barista (koffiecateraar en barista services), The Coffeevine en Roast (specialty koffie abonnementen).

Maar niet ieder nieuw bedrijf of concept is een succes. Goede koffie is geen garantie voor een goede omzet en de concurrentie neemt toe. Slimme koffie-ondernemers die hun bedrijf willen verbeteren of laten groeien, verdiepen zich in hoe ze de concurrentie een stapje voor blijven, met zowel vakkennis als ondernemersvaardigheden.

Trainingsprogramma speciaal voor ondernemers in de koffiemarkt

In oktober 2014 start Moniek Smit Coffee Consulting B.V. met het programma ‘Focus op Slim Ondernemen’. Tijdens het trainingsprogramma werken (toekomstig) ondernemers vijf maanden intensief aan de lancering van hun eigen koffiebedrijf of -project.

Dit programma is geschikt voor startende en ervaren ondernemers in de koffiemarkt die willen leren hoe ze hun ideeën kunnen realiseren.

Geen koffietraining, wel koffiemarketing

Initiatiefnemer Moniek Smit: “Dit nieuwe trainingsprogramma is speciaal samengesteld voor mensen die succesvol willen ondernemen in de koffiemarkt. Met meer dan twaalf jaar ervaring in de koffiemarkt als pionier en ondernemer ga ik gemotiveerde deelnemers helpen om hun koffiebedrijf of concept te lanceren. Goede koffie- en baristatrainingen zijn ondertussen beschikbaar door heel Nederland. Hoe je vervolgens met die kennis en kunde een goede boterham kan verdienen, dat vind ik interessant.”

Ga voor meer informatie over het trainingsprogramma naar coffeeconsulting


Wil je naast dit artikel ook de nieuwste artikelen lezen in koffieTcacao magazine? Klik hier voor een abonnement!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

X