WERELDSE KOFFIEPOSTERS

WERELDSE KOFFIEPOSTERS
27/06/2018 koffieTcacao
In Evenement, Koffie, Nieuws
Artwork World Barista Championship

AFGELOPEN WEEKEND KWAM JE HET FRAAIE ARTWORK VAN WORLD OF COFFEE EN WORLD BARISTA CHAMPIONSHIP 2018 OVERAL IN AMSTERDAM TEGEN. KOFFIETCACAO INTERVIEWDE DE MAKERS JORGEN KOOLWIJK VAN UNCOATED EN GRAFISCH WERKPLAATS AMSTERDAM.

Hoe ben je tot jouw ontwerp voor het WBC gekomen?
“Mijn uitgangspunt voor de branding was om enerzijds een stijl te creëren die herkenbaar is voor barista’s, en anderzijds een publiek aanspreekt dat niet persé een inhoudelijke link heeft met de wereld van koffie. Mijn focus lag op het ontwerpen van een praktische stijl in beeldtaal: een logo, kleurstelling, typografie en illustratiestijl die eenvoudig doorvertaald kan worden naar diverse toepassingen. Bij een festival als WBC zijn er veel verschillende uitingsvormen zoals posters, walls, banners, koffiemachines, bekers, naambordjes, etc. Het was mijn taak om alle grafische onderdelen van de branding te ontwerpen en deze op te leveren als een creatieve toolkit. Deze kit werd samen met het brandbook afgeleverd bij diverse partijen en producenten die daarmee zelf hun uiting konden opmaken.”

Wat heb jij zelf met specialty coffee?
“Veel. Een jaar of zes geleden heb ik een magazine ontworpen voor Douwe Egberts. Bij mijn zoektocht naar inspiratie zag ik beelden voorbij komen van de Chemex in hippe koffiebars in Australië. Het idee om weer op een ouderwetse manier koffie te zetten, sprak mij erg aan. Ik maakte thuis vooral gebruik van een Frenchpress. Zelf opschenken met zo’n prachtige glazen Chemex vond ik mooi. Ik ging ook hogere kwaliteit bonen kopen en letten op de juiste verhoudingen met gewicht, water en maling. Het werd een ‘ding’ dus. Dan wil je natuurlijk ook de juiste gear hebben. Een Hario ketel, een weegschaal, de juiste filters.”Artwork World Barista Championship 2018

Hoe is de samenwerking met Grafisch Werkplaats Amsterdam tot stand gekomen?
“Ik was bezig met de ontwikkeling van de poster toen de opdrachtgever de mogelijkheid opperde om een speciale poster te laten drukken in letterpress bij het Grafisch Centrum. Daar was ik gelijk heel enthousiast over. Ik ben erg geïnteresseerd in ouderwetse druktechnieken. Hiervoor heb ik het ontwerp van de poster teruggebracht naar één kleur. Zo kon hij in één drukgang gedrukt worden op prachtig okergeel papier. Het was heel interessant om te zien hoe de druk uiteindelijk gemaakt werd. De mensen die met zo’n letterpress werken hebben zoveel kennis van de ambacht, de techniek, papiersoorten en menging van kleuren.

Wat betreft oude druktechnieken ben ik zelf in het bezit van een Risograph stencilprinter. Dit is een oude printer uit de jaren ‘80 waarmee ik zelf kleine publicaties kan maken, zoals posters en zines. Het drukprincipe is gebaseerd op zeefdruk waarbij de kleurlagen over elkaar heen gedrukt worden in verschillende drukgangen. Dit type printer is momenteel zeer geliefd bij illustratoren en grafisch ontwerpers vanwege de unieke kwaliteit, en de mogelijkheid tot snelle, grote oplages. Speciaal voor het festival heb ik een A4 kaart gedrukt in drie kleurlagen.

Barista’s hebben een signature drink. Wat is jouw signature als ontwerper?
“Mijn werk kenmerkt zich door een eenvoudige en heldere beeldtaal en bevat vaak een handgemaakt element. Als ontwerper ben ik gevormd in een periode waarbij er veel gebruik werd gemaakt van zwart-wit kopieerapparaten. Hiermee was ik aan het experimenteren met beeld in mijn blackbooks. Knippen, plakken, collages maken. Ik verzamelde ook allerlei knipsels, stickers, verpakkingen, flyers, noem maar op. Hiermee ging ik aan de haal en voegde ik zelf nieuwe elementen toe of deed ik een ingreep waardoor het beeld een andere lading kreeg. Aan het einde van dit handmatige proces scande ik mijn werk in en kon ik er digitaal mee verder. Deze achtergrond verklaart denk ik, waarom je weinig full color fotografie tegenkomt in mijn werk. Meestal gebruik ik maar twee of drie kleuren. Mijn werkwijze is in de loop van de jaren wel geëvolueerd, maar ik probeer altijd een gevoel van tactiliteit in het werk te creëren.”

Waar kent men jouw werk nog meer van?
“Ik heb in het verleden met veel verschillende organisaties samengewerkt waaronder KEEN Coffee. Ik ben verantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling van het logo, de verpakking en het porselein. Een ander herkenbaar project is de vormgeving voor het Grasnapolsky muziekfestival. Ik ben begonnen met het ontwerpen van de huisstijl, en vervolgens heb ik de gehele campagne voor drie edities neergezet.”

Artwork World of CoffeeVoor het drukwerk werkte Jorgen samen met Grafisch Werkcentrum Amsterdam, dat naast liefde voor de stad en letterpress drukwerk, liefde koestert voor het ouderwetse filterkoffieapparaat.

Voor Word of Coffee hebben jullie samengewerkt met Jorgen Koolwijk van Uncoated…hoe is dat gegaan?
“Een aantal maanden geleden werden we benaderd door World of Coffee met de vraag of we ook letterpress posters wilden drukken. Het is daarbij goed om te weten dat GWA in principe geen opdrachten op afstand aanneemt. We nodigen je graag uit in de werkplaats, zodat duidelijk is hoe het drukken in zijn werk gaat. Daarmee voldoet GWA aan haar missie: het vertellen van het verhaal van boekdruk/letterpress, en zorgen we er meteen voor dat de opdrachtgever zijn verwachtingen aanpast aan onze mogelijkheden. Want letterpress, dat betekent niet alleen uniek, maar ook langzaam, en daarmee arbeidsintensief. Op mijn vraag of ze wisten dat dan elke poster afzonderlijk gedrukt wordt, dat het langzaam gaat, en dat het ontwerp dat ze in hun hoofd hadden aangepast zou moeten worden aan de techniek van letterpress, reageerden zij met: YES! Ze waardeerden het heel erg dat het op een ambachtelijke manier gemaakt zou gaan worden. Voor GWA was dat het ideale antwoord.”

Wat voor druktechniek hebben jullie gebruikt voor de WBC-posters?
“De techniek heet boekdruk, of letterpress. We gebruikten houten platen, houten letters, loden letters en polymeer en drukten de posters op de FAG Cylinderpers met automatisch inktwerk. Dat betekent dat beide posters per stuk twee keer door de pers gegaan zijn.

Artwork World of Coffee

De eerste poster drukten we met houten platen, gelaserd door ZB45, een makerslab hier in Oost. In twee drukgangen, op heel lichtgeel papier. De tweede poster was ontworpen door Jorgen Koolwijk. WOC nodigt altijd een lokale ontwerper uit om de poster te ontwerpen. Zijn digitale ontwerp was prachtig, maar in eerste instantie niet geschikt voor boekdruk, dus is hij langsgekomen om een geschikte houten letter en de beste loden letter te kiezen. De afbeelding van de koffieplant kon zo blijven, daar maakten we in de werkplaats een zogenaamde ‘polymeerplaat’ van. We zijn blij met het resultaat.”


Wil je graag zo’n unieke Riso-print hebben? Stuur dan een mailtje naar jorgen@uncoated.nl o.v.v. koffieTcacao. Er worden vijf kaarten verloot.


 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

X